Nieuwe Business Manager Sjoerd Bohnen wil impact maken in de wereld van leren en ontwikkelen
  Met een frisse dosis energie en een duidelijke visie start Sjoerd Bohnen als Business Manager bij L&D Talents. Na jaren ervaring in de wereld van digitale leeroplossingen is hij klaar om zijn kennis breder in te zetten, op het snijvlak van business en leren & ontwikkelen. We stellen hem graag aan je voor.
First things first. Wie ben je en wat doe je graag in je vrije tijd?
“Ik ben Bosschenaar in hart en nieren. Mijn appartement ligt op een kwartiertje loopafstand van het centrum, dus je snapt dat ik daar regelmatig te vinden ben. Verder sta ik veel in de sportschool en doe ik aan boksen en hardlopen. Ik houd van muziek, van hiphop tot R&B en house, en heb sinds kort mijn eigen draaitafel. Hobbymatig, maar wie weet sta ik ooit op een festival de menigte op te zwepen. Hopelijk met vrienden en familie ertussen, het is voor mij belangrijk tijd met hen door te brengen. Lezen doe ik ook graag, van managementleiderschapsboeken tot filosofische en spirituele werken.”
Kun je wat vertellen over je loopbaan tot nu toe?
“Zeker, ik ben afgestudeerd als Business Innovator. Na mijn opleiding ben ik de sales ingerold als Business Developer bij verschillende IT-dienstverleners en uiteindelijk ben ik bij Bright Alley aan de slag gegaan. Dat is een partij die op maat gemaakte digitale leerinterventies ontwikkelt, zoals games en e-learnings. Ik was verantwoordelijk voor verschillende klanten en mijn werkzaamheden varieerden bijvoorbeeld van aanbestedingen schrijven en het samenbrengen van de juiste expertises tot proposities naar de markt brengen. Dat heb ik vier jaar lang met veel plezier gedaan.”
Hoe ben je bij L&D Talents terechtgekomen?
“Bij Bright Alley ontmoette ik mensen die bij L&D Talents werkten en zo is het balletje gaan rollen. Het mooie aan L&D Talents is dat zij een breed palet bedienen op het gebied van leren en ontwikkelen. Voorheen hield ik me vooral bezig met de digitale component, terwijl het leervraagstuk vaak een mix is van allerlei facetten. Ik wil impact maken en dan wil ik niet gebonden zijn aan alleen dat ene stukje. Bovendien lijkt er bij L&D Talents een heel warme, integere cultuur te heersen. Waar iedereen elkaar ondersteunt, maar ook feedback geeft als dat nodig is. Dat menselijke karakter in de organisatie sprak mij aan.”
Hoe ga je jouw werkervaring gebruiken bij L&D Talents?
“Ik denk dat ik goed ben in het verenigen van business en L&D. Als L&D-expert wil je mensen bewust maken en kennis verrijken, maar organisaties hebben ook andere doelen en belangen. Soms staan die twee werelden haaks op elkaar, terwijl ze in essentie moeten samenvloeien. Daarnaast ben ik goed in het verbinden van mensen. Binnen L&D is het stakeholderveld complex en moet je je vaak door verschillende lagen worstelen voordat er besluiten worden genomen. Ik denk dat ik experts daar goed in kan coachen en begeleiden.”
Welke trends en uitdagingen zijn er volgens jou op het vlak van L&D?
Verder zie ik het meetbaar kunnen maken van leeroplossingen als een kans. Hoe draagt een specifieke leerinterventie of dit opleidingsprogramma bij aan bepaalde doelen? Dat gaat dus verder dan het fingerspitzengefühl. Maar bovenal vind ik dat de broek die L&D aantrekt soms groter mag zijn. Stel dat je een opleidingstraject of tien e-learningmodules hebt ontwikkeld. Hoe waarborg je de kennis, het bewustzijn en het draagvlak bij organisaties? En hoe zorg je ervoor dat die trajecten en modules in de praktijk op de juiste manier worden toegepast? Want iets volgen is één ding, er iets mee doen is iets heel anders. Daar zie ik veel ruimte voor verbetering.”
Hoe kunnen L&D-experts hun rol daarin vergroten?
Door hun opdrachtgevers uit te dagen en verder op weg te helpen. En door kritische vragen te stellen: ‘We hebben dit nu samen ontwikkeld, maar wat gebeurt er als wij over een half jaartje weg zijn? Hoe gaan jullie dit verder in stand houden en medewerkers ondersteunen zodat ze het maximale uit de leermiddelen halen?’. Strategisch doordenken en meer betrokkenheid bij het implementeren en borgen van leerinterventies, dus. Ik denk dat we daar als L&D meer de nadruk op mogen leggen.”