icon-youtube

Hoe onderwijskunde werkelijk bijdraagt aan hulpverlening en humanitaire organisaties

Blog

Rode Kruis - L&D Talents

'In de wereld van zorg en humanitaire hulp is onderwijskunde een strategisch instrument om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren én om duurzame impact te realiseren’, geeft L&D expert Annique Herngreen aan. Voor het Rode Kruis ontwikkelde zij een train-de-trainer-programma, richtte ze het versiebeheer opnieuw in en werkte ze mee aan heldere competentieprofielen. ‘Zo kunnen trainers hét verschil maken op de kwaliteit van de hulpverlening.’

Trainers opleiden: essentieel voor duurzame kennisoverdracht

‘Onderwijskundige expertise maakt bij organisaties als Het Rode Kruis hét verschil’, geeft Annique aan. ‘Denk aan het trainen van medewerkers en vrijwilligers, het ontwikkelen van effectieve leerprogramma’s en het creëren van ondersteunende leeromgevingen.’ De afgelopen tijd werkte Annique aan de doorontwikkeling van een train-de-trainer-programma. 'Goede trainers ontstaan niet vanzelf. Ook zij hebben training nodig. Door hen te voorzien van de juiste tools en methodes, kunnen zij met vertrouwen en effectiviteit weer anderen opleiden.’


Het ontwerpen van zo’n programma vraagt niet alleen vakkennis, maar ook oog voor de context: wat heeft de organisatie nodig? Wat vraagt de doelgroep? Annique: ‘Een goed getrainde trainer heeft uiteindelijk meer impact op het team én op de kwaliteit van hulpverlening.'

Versiebeheer: up-to-date werken in een dynamische omgeving

‘Naast het trainen van trainers, zorgde ik ook voor een vernieuwd versiebeheer van documenten. In zorginstellingen en humanitaire organisaties verandert de inhoud van lesmateriaal, protocollen en procedures regelmatig. Met een solide systeem voor versiebeheer zorg je dat de juiste, meest actuele documenten beschikbaar zijn op het juiste moment en professionals niet met verouderde informatie werken.’

Competentieprofielen: helderheid en structuur in het team

Een ander waardevol traject waaraan Annique recent heeft meegewerkt, is het opstellen van competentieprofielen voor verschillende opleidingsfuncties. Annique: ‘Door helder te definiëren welke kennis en vaardigheden nodig zijn per rol, wordt het eenvoudiger om de juiste mensen te werven én intern beter samen te werken. Dit vergroot niet alleen de efficiëntie, maar versterkt ook het teamgevoel. Iedereen weet waar hij of zij verantwoordelijk voor is, en waarin ontwikkeling mogelijk is.’

Onderwijskunde als motor voor kwaliteitsverbetering

'Onderwijskundige expertise helpt organisaties om slimmer, effectiever en mensgerichter te werken. Als onderwijskundigen kunnen we helderheid creëren, processen versterken en zorgen dat leren een stevige plek krijgt in de organisatie. Dáár ligt de kracht van onderwijskunde in hulpverlening en humanitaire organisaties.’