icon-youtube

Hoe Máxima MC met ondersteuning van L&D Talents het opleiden van operatieassistenten verder professionaliseert

Klantcase

MMC

De OK van Máxima MC is een wereld op zich. Gesloten, dynamisch en enorm specialistisch. “Het is niet zomaar een werkplek”, vertelt Mirte van der Meijden-Kurstjens, afdelingshoofd OK-chirurgie. “Als student-operatieassistent moet je onder hoge druk werken, heel nauwkeurig zijn en tegelijkertijd een vak leren dat je alleen in de praktijk echt onder de knie krijgt.” Goede begeleiding is daarbij onmisbaar. Daarom besloot Máxima MC te bouwen aan een nieuw leerplan met hulp van Anja Hulsenboom, L&D expert bij L&D Talents. Met een frisse blik en veel onderwijskundige ervaring helpt zij het team te bouwen aan een vernieuwd opleidingsklimaat waarin studenten zichzelf op een gedegen manier vakbekwaam kunnen maken.

Onderwijskundige expertise van buitenaf

“Van oudsher hadden we twee praktijkbegeleiders vanuit de werkvloer, die de studenten ondersteunden in hun praktische opleiding”, vertelt Mirte. “Om mee te groeien met de leerbehoeftes van de studenten van nu, besloten we expertise in te winnen aan de onderwijskundige kant.” 

Via de interne academie van Máxima MC kwam Mirte in contact met L&D Talents. “Zij waren enthousiast over de opdracht en stelden Anja voor. Met haar frisse blik van buitenaf en onderwijskundige ervaring paste zij perfect in ons plaatje.”

Organisatie op orde brengen, mét de winkel open

Anja werkt al meer dan 25 jaar in Leren & Ontwikkelen, maar een OK was ze nog niet eerder tegengekomen. “Ik sprong meteen in als praktijkopleider om studenten te begeleiden. Tegelijkertijd zijn we direct aan de slag gegaan met de basis: hoe kunnen we de werkbegeleiders, die naast hun hectische werk op de OK ook studenten begeleiden, zo goed mogelijk ondersteunen? Dat nieuwe framework, waarin we niet alleen de studenten helpen, maar ook de werkbegeleiders zo goed mogelijk faciliteren, zijn we nu samen aan het bouwen.”

En dat terwijl de dagelijkse praktijk doorgaat. “Wij noemen het verbouwen met de winkel open”, zegt Mirte. “Je kunt niet zeggen: we stoppen het leerproces even om alles opnieuw op te zetten. Dus we passen de structuur aan terwijl de studenten doorleren.”

MMC Anja Hulsenboom Mirte van der Kurstjens

EPA-gericht onderwijs als basis

Binnen de OK werkt Máxima MC sinds kort met EPA-gericht onderwijs. Hierbij leren studenten beroepstaken uitvoeren, waarbij de focus ligt op het toevertrouwen van die taken op het moment dat de student competent genoeg is. Anja: “Daardoor moest de hele structuur onder de loep worden genomen. We hebben daarvoor een lijst gemaakt van zaken die we wilden aanpakken en daar prioriteiten in gesteld. We zijn als eerste gestart met de onboarding en de stages.”

Mirte: “Veel dingen rondom leren gebeurden omdat het nu eenmaal altijd zo ging. Waarom de ene stage zes weken duurde en de andere acht? Niemand stelde deze vragen. Anja stelt deze vragen wel, juist omdat ze geen medische achtergrond heeft. Soms zit er een logische reden achter, maar soms is het antwoord simpelweg: ‘zo doen we het al jaren’.”

Eenduidigheid in begeleiding en beoordeling

Een ander belangrijk onderdeel van de nieuwe structuur is het bespreken van de verwachtingen van de werkbegeleiders. Mirte: “Iedere operatieassistent heeft een eigen referentiekader. Dat maakt beoordelingen soms subjectief. Vertrouwen is essentieel op een operatiekamer, dus werkbegeleiders leggen de lat hoog. Nu hebben we daar onderling gesprekken over en gaan we deze kalibratie vastleggen. Daarmee krijgen we een beter gevoel waarom een handeling een bepaalde beoordeling krijgt.”

Meer rust en duidelijkheid voor studenten

De resultaten? Meer duidelijkheid en rust. “Studenten weten beter waar ze aan toe zijn. Daarmee krijgen ze vertrouwen en een mooie kans om zich te ontwikkelen”, vertelt Mirte. “Voor nieuwe studenten is de OK best spannend. Daarom is het belangrijk dat ze zich veilig voelen en weten waar ze terecht kunnen met vragen. Deze rust hebben we nu gecreëerd.”

Dat komt onder meer doordat de praktische organisatie is verbeterd. “Er is meer structuur en de organisatie is inzichtelijker gemaakt. Wie je begeleidt, wanneer je gesprekken hebt en hoe je uitleg krijgt over systemen – het is allemaal vastgelegd.”

Open samenwerking bij complexe opdracht

Over de samenwerking zijn beiden positief. Anja: “Ik wist van tevoren dat dit een complexe opdracht zou worden. Je schakelt op strategisch, tactisch en operationeel niveau. En dan zijn er nog bijna 100 operatieassistenten die zeer betrokken zijn en allemaal iets van het leertraject vinden. Maar dat maakt het interessant. Mirte en haar collega hebben me alle ruimte gegeven om mijn vragen te stellen en zijn altijd beschikbaar voor me. Dat werkt prettig.” Mirte beaamt dit. “Het voelt alsof we al jaren samenwerken. Anja is open en eerlijk. Ik hoef me niet in te houden omdat ik weet dat we hetzelfde doel hebben. Bovendien is Anja enorm betrokken bij de OK, alsof ze zelf onderdeel is van onze organisatie.”

Nu verder bouwen

De basis staat, maar de opdracht van Anja is nog niet ten einde. Mirte: “Er is nog genoeg werk. De praktijkbegeleiders krijgen bijvoorbeeld ook een grotere verantwoordelijkheid in het leerpad van gediplomeerde collega’s. Dat wordt de volgende fase.” 

Voor nu zijn ze trots op wat er al staat. “Ik mag me elke dag bezighouden met dingen die er echt toe doen”, zegt Anja. ’’Nu er nog meer rust is, kunnen we aan andere dingen werken. Zo zijn we nu bezig om een hele nieuwe stageplanning te maken. En daarnaast blijf ik natuurlijk de studenten begeleiden. Die combinatie van bouwen en begeleiden, in zo’n betrokken team, maakt deze opdracht enorm boeiend.”

 

Benieuwd wat L&D Talents voor jouw zorgorganisatie kan betekenen? Neem gerust contact op met Business Manager Steffi Waslander. 

 

Contact

Klaar om het leerklimaat in jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen? Neem contact op met L&D Talents.