Berber Klein kiest voor Midlancen om zichzelf en anderen te blijven ontwikkelen

Sinds 21 augustus is Berber Klein gestart als Midlancer bij Leadership Talents. Voor haar voelt dat zowel vertrouwd als nieuw. Vertrouwd, omdat ze de afgelopen tweeënhalf jaar als zzp’er al interim-opdrachten via Leadership Talents uitvoerde. Nieuw, omdat ze nu onderdeel is van het team en de sparring en verbinding vindt die ze als zelfstandige soms miste.
Orthopedagogiek als basis
Berber heeft een achtergrond in orthopedagogiek en begeleidde jarenlang aankomende leraren bij pedagogische vraagstukken. Vanuit die basis groeide ze door naar leidinggevende functies in het voortgezet onderwijs en het mbo. Sinds 2018 werkt ze als zelfstandige op interim-opdrachten. “Ik kom vaak op scholen waar een pedagogische of organisatorische afstemming nodig is. Het coachen en begeleiden van teams is daarbij echt mijn kracht. Ik wil zowel voor de docenten, als de leerlingen iets betekenen.”
Behoefte aan sparring
Toch verruilt Berber het zzp-schap nu voor midlancen, en niet zonder reden: “Ik wil weer onderdeel zijn van een team met gelijkgestemden. Bij interim-opdrachten sta je vooral in dienst van wat de school en het team nodig hebben. Ik kijk ernaar uit om weer te kunnen sparren met interim-collega’s over vraagstukken die ik tegenkom, en die mij helpen om mij als professional verder te ontwikkelen.”
Maar Midlancen biedt meer dan alleen een netwerk van gelijkgestemden. “Leadership Talents heeft mooie opdrachten en nóg belangrijker: ze zijn heel zorgvuldig in het plaatsen van onderwijsleiders. Ze kijken goed of iemand echt bij een opdracht past. Daardoor blijft de kwaliteit hoog.”
Direct een opdracht
Die zorgvuldigheid heeft Berber zelf ook mogen ervaren. Ze is inmiddels gestart in haar eerste midlance-opdracht als afdelingsleider bovenbouw vwo bij het Mencia de Mendoza Lyceum in Breda. “Na een periode van veel verloop in het management kan ik hier mijn kwaliteiten inzetten: empathie, en open en duidelijke communicatie. Daarmee wil ik een rustige basis creëren voor het team én de ingezette koers van de school voortzetten.”
Haar gedrevenheid komt voort uit een groot geloof in gelijke kansen. “Onderwijs is een belangrijk middel om kansengelijkheid te stimuleren. We hebben geen invloed op waar een huis staat of wat ouders mee kunnen geven, maar we hebben wel invloed op wat leerlingen meekrijgen op school. Daar wil ik me heel hard voor in blijven zetten.”
Blijven groeien
Voor de toekomst heeft Berber bewust geen strak omlijnd plan. “Ik wil vooral werk doen dat me blijft inspireren en ervoor zorgt dat ik met energie naar mijn werk ga. Daarom investeer ik ook veel in mijn eigen ontwikkeling. Zo heb ik onlangs een opleiding systemisch leidinggeven afgerond. Je moet jezelf serieus blijven nemen als onderwijsleider en blijven leren hoort daar gewoon bij. Leadership Talents heeft daar volop mogelijkheden voor.”
“Bij Leadership Talents vind ik een fijne groep mensen bij wie ik zelf ook weer geprikkeld en uitgedaagd wordt.”