Arend Roelink combineert creativiteit met analyse bij Leadership Talents

Creatief denken en zakelijk analyseren lijken soms tegenpolen, maar voor Arend Roelink vormen ze juist een krachtig duo. Als interim-onderwijsleider bij Leadership Talents brengt hij deze kwaliteiten samen om complexe opdrachten tot een goed resultaat te brengen.
Arend heeft zijn roots in de creatieve vakken: kunstgeschiedenis, handvaardigheid en tekenen. Hij startte als docent, maar groeide door naar rollen als afdelingshoofd, conrector en beleidsmaker. Tien jaar lang werkte hij in Italië, waar hij lesgaf aan een privé-universiteit en de wereld over reisde als ambassadeur om masterclasses en workshops te geven. “Op de meest uiteenlopende plekken zag ik hetzelfde: overal zijn mensen bezig met de vraag hoe we onderwijs beter kunnen maken.”
Terug in Nederland richtte Arend zich op uiteenlopende uitdagingen binnen het voortgezet en hoger onderwijs. Hij hield zich bezig met financiële herstructurering, begeleidde inspectietrajecten en werkte nauw samen met besturen en teams. “Ik heb een drive om het Nederlandse onderwijs verder te ontwikkelen. Ik vind het daarom een logische stap om mijn ervaring in te zetten als interim-onderwijsleider en andere onderwijsorganisatie te ondersteunen bij hun uitdagingen.”
Hard op de inhoud, zacht op de mens
Via zijn netwerk kwam Arend in contact met Leadership Talents. “Ik heb prettig samengewerkt met andere interim-onderwijsleiders via Leadership Talents, dus de stap naar de organisatie was snel gemaakt. Bij de eerste kennismaking voelde ik me meteen welkom. Het is hier zakelijk waar nodig, maar ook persoonlijk en warm. Hard op de inhoud en zacht op de mens, dat past precies bij mijn manier van werken.”
Het Midlance-model combineert zekerheid met afwisseling, vindt Arend. “Dankzij het basisinkomen weet ik dat mijn vaste lasten altijd zijn gedekt. Tegelijkertijd krijg ik de kans om gevarieerde opdrachten te doen, die telkens iets nieuws van mij vragen. Die afwisseling vind ik prettig.”
Ook het netwerk van collega-Midlancers is een grote plus. “Het is fijn dat ik altijd kan sparren over situaties waar ik tegenaan loop. Daarnaast zijn er ontwikkelingsdagen, waar je veel leert en inspiratie opdoet. Je bent nooit te oud om te leren, zeker niet van collega’s.”
Samenbrengen van perspectieven
In zijn werk richt Arend zich op teamontwikkeling en professionele cultuur. Hij kijkt breed naar hoe verschillende systemen samenhangen: van lesroosters tot de rol van de medezeggenschap. “Onderwijs draait om het samenbrengen van perspectieven. Het college van bestuur ziet een organisatie anders dan docenten of de medezeggenschapsraad. Ik probeer dat inzichtelijk te maken en ruimte te creëren voor gesprek. Alleen dan kom je samen verder. De juiste vragen stellen, die mensen aan het denken zetten, helpt daarbij.”
Creatieve werkvormen spelen daarbij een belangrijke rol. Soms laat Arend teams tekenen of schilderen, soms organiseert hij een jamsessie of een onverwachte activiteit. “Het gaat om het creëren van een veilige ruimte waarin mensen zich durven uit te spreken. Ik draai situaties wel eens om: wat als het tegenovergestelde waar is? Vaak helpt het om mensen uit hun comfortzone te halen. Dan ontstaan nieuwe perspectieven.”
Anderen laten floreren
De ambitie van Arend is helder. “Ik wil complexe casussen oppakken, op verschillende niveaus en in verschillende vormen van onderwijs: voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Ik wil daarbij vooral anderen verder brengen. Want uiteindelijk gaat het erom dat je mensen de kans geeft om te floreren. Voor mijzelf geldt: hoe complexer de opdracht, hoe meer energie ik krijg. Ik hoop de komende tijd telkens nieuwe perspectieven te ontdekken waar ik van leer.”

“Midlancen geeft me de mogelijkheid om afwisselende opdrachten in verschillende vormen van onderwijs te doen, met behoud van financiële zekerheid”