icon-youtube

Hoe Leadership Talents Summa Beauty & Lifestyle weer in beweging kreeg

Klantcase

Ronny x

Wanneer een team vastloopt is er meer nodig dan alleen een nieuwe leidinggevende. Dat ervaarde Ronny van de Sande, directeur van Summa Beauty & Lifestyle. Zijn uitdaging: een team dat het werkplezier en het vertrouwen in elkaar bijna was kwijtgeraakt. Sylvia Schuurmans, interim-manager via Leadership Talents, bracht het vertrouwen weer terug. “De sfeer is goed, er wordt weer gelachen en medewerkers voelen zich gezien.”

Meerdere uitdagingen

Summa Beauty & Lifestyle is onderdeel van Summa College in Eindhoven. Het team, dat opleidingen verzorgt in onder meer schoonheidsverzorging en voetzorg, kampte met meerdere uitdagingen. Het vertrek van een teamleider, wat samenviel met de intensieve implementatie van het onderwijsconcept Lerend Kwalificeren had het team uit balans gebracht. “We kregen signalen dat collega’s zich niet gezien en gehoord voelden en onvoldoende op hun talenten werden ingezet. We hadden een nieuwe teamleider nodig die het team weer bij elkaar kon brengen. Maar direct een vaste opvolger was op dat moment niet haalbaar.”

Scherpstellen van verwachtingen

Via een collega kwam Ronny in contact met Leadership Talents. Hoewel hij sceptisch was over interim-management, veranderde dat na de kennismaking met Sylvia en Business Manager Jorrit Rehorst. “Mijn beeld was dat interim-managers duur en afstandelijk zijn.  Maar bij Sylvia en Leadership Talents had ik direct een goed gevoel. Aan het begin lag de nadruk op het scherpstellen van de verwachtingen: wat moet de opdracht opleveren, wanneer ben ik tevreden? Dat was een belangrijke factor voor het succes.”

De opdracht was helder: het team aansturen, advies geven over de organisatiestructuur en Lerend Kwalificeren en systematisch onderzoeken wat nodig was om de teamleden weer in hun kracht te zetten.

Open deur beleid

De persoonlijke en warme leiderschapsstijl van Sylvia bracht het team vrijwel direct in beweging. “Wat bijzonder was: ze zette een stoel voor haar deur zodat die niet dicht kon vallen. De deur stond letterlijk open. Die persoonlijke aandacht, gecombineerd met vertrouwen en duidelijke kaders, zorgde voor een snelle omslag. Binnen enkele weken zag ik al verschil. De sfeer veranderde, de taken werden duidelijk en de structuur was beter op orde.”

Ook in het managementteam maakte Sylvia impact. “Onze besluitvorming was niet altijd duidelijk. Zij heeft daar structuur in gebracht. Bovendien had ze een actieve rol bij de werving van haar opvolger. Toen Sylvia het vertrouwen in de nieuwe teamleider uitsprak, zag je de opluchting bij de collega’s. Iedereen wist: dit komt goed.” 

Transparantie en openheid

Transparantie en openheid vormden de kern van de samenwerking. “Na vier weken maakte Sylvia een analyse die ze eerst met mij en daarna met het team deelde. Dat vond ik krachtig. Ook Jorrit bleef nauw betrokken, vanaf de voorbereiding tot de eindevaluatie. Ik kon hem altijd bellen. Dat laat zien dat Leadership Talents niet alleen professioneel, maar vooral heel menselijk is.” 

Iedere euro waard

Ronny’s kijk op interim-management is volledige veranderd. “Ik heb Sylvia nooit ervaren als een interim-manager. Ze was een van ons, met warmte, liefde en aandacht voor de ander. Investeren in een interim-manager loont. De beweging die Sylvia heeft gebracht was iedere euro waard.” Ook persoonlijk heeft het hem veel gebracht. “Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om duidelijke afspraken te maken, actiegericht en als leider echt beschikbaar te zijn.”

Dankzij de hulp van Sylvia kon de nieuwe teamleider moeiteloos haar plek innemen. “De aanpak van Sylvia straalt ook uit naar de studenten. Want als medewerkers met plezier en energie werken, heeft dat direct effect op hen. En daar doen we het voor.”

"Dankzij Leadership Talents is er met aandacht, liefde en warmte beweging in ons team gekomen.”
Ronny van de Sande Summa Beauty & Lifestyle, Summa College
Ronny II

Contact

Ook behoefte aan duurzame verandering op school? Wij brengen beweging! Bel of mail gerust voor meer informatie.