icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Leadership Talents
Blog 05/11/2021

Mijn zoon heeft met een alpaca gewandeld en vond het fantastisch!

Plustalent

Deze zin las ik in een verslag van de ouderraad van de vmbo groen-school waar ik als interim-directeur aan de slag ben. Hoe mooi wil je het hebben? Het enthousiasme spat hiervan af. Voor mij een bevestiging hoe belangrijk het is dat ook ouders zich verbonden voelen met de school waar zij hun zoon of dochter aan toevertrouwen en waar zij positief over zijn.

Plustalent

Ouderbetrokkenheid, ouderparticipatie: natuurlijk weet ik ook uit onderzoek hoe belangrijk het is dat school, ouders en leerling goed samenwerken. En dat er niet alleen contact moet zijn op het moment dat er iets aan de hand is met een kind. Een kennismakingsgesprek aan het begin van het schooljaar is dan ook een goede investering: je ontmoet elkaar terwijl er nog geen andere aanleiding is dan elkaar beter leren kennen. 

Gevraagd naar hun ervaringen met de school gaven de ouders aan dat zij ervaren dat fouten maken mag. En dat er altijd weer ruimte is voor een nieuwe kans. Sommige ouders zijn ook stagebegeleider van leerlingen in hun eigen bedrijf. Het mooie is dat zij aangeven dat ook daar de jongeren fouten mogen maken, als zij er van leren en bereid zijn het nog eens te proberen. 

Nog een paar quotes: 

  • ‘Ik zie dat mijn kind zich geweldig heeft ontwikkeld in de 4 jaar op school: van onzeker meisje naar kaderleerling die nu niveau 4 doet op het mbo’
  • ‘Er is direct en snel contact met de coach en de lijntjes zijn kort’.
  • ‘De leraren zijn samen op zoek naar wat het beste past bij mijn zoon of dochter.’

Allemaal voorbeelden van hoe belangrijk het is dat je als school laat zien dat je oog hebt voor de leerling. Eerst het contact met de leerling - en hun ouders- en dan volgt de aandacht voor de (les)inhoud als vanzelf. 

De dag na dit gesprek met ouders liep ik door de school. Van het maken van een appelflap tot het ontwerpen van een tuin en het maken van een maquette van piepschuim: ik ben benieuwd welke quote er de volgende keer in het verslag terecht komt :-)

overzicht blog

Op zoek naar een interim-manager? Neem contact op met Leadership Talents!