Het is tijd voor een ander personeelsbeleid
De laatste tijd merken we dat het vinden van nieuw personeel steeds lastiger wordt. Op veel vacatures zijn nauwelijks reacties of de reacties voldoen slechts gedeeltelijk aan het gewenste profiel. Naast de al zo vaak genoemde krapte op de arbeidsmarkt, speelt ook de ontwikkeling van ons onderwijs hierin een rol.
Door de razendsnelle ontwikkeling van onderwijs verandert het beroep van docent. Een ontwikkeling die we breed in de arbeidsmarkt zien en ons juist aanzet tot de ontwikkeling van nieuw onderwijs. Maar doen we wel genoeg aan ons eigen strategisch personeelsbeleid of worden we op termijn slachtoffer van onze eigen ontwikkelingsdrang. We vragen vandaag de dag namelijk erg veel van ons personeel.
Meest in het oog springend zijn allerlei technologische ontwikkelingen, die door de pandemie, in sneltreinvaart of moet ik zeggen met lichtsnelheid op ons afkomen. Maar niet alleen technologie is een complicerende factor, ook maatschappelijke verschuivingen vragen veel van de mensen werkzaam in het onderwijs. Docenten worden geacht op diverse complexe maatschappelijke thema's een bijdrage te leveren aan het bestrijden van sociale onrust. Dit vergt nieuwe inzichten en vaardigheden van docenten.
Hoe kunnen wij als collectief de motor van het onderwijs, namelijk de mensen die er werken, draaiende houden? Naast de veelbesproken thema's als geld en doorgroeimogelijkheden wil ik er nog 2 aansnijden; populariteit van het beroep en de “onboarding” van nieuwe collega's.
We zien zeker in het mbo veel zij-instromers. Mensen vanuit het werkveld die hun kennis en ervaring willen inzetten voor de toekomst van onze jongeren. Dit brengt veel praktische kennis met zich mee en versterkt de banden met het werkveld. De ervaring leert echter dat helaas ook veel van deze mensen stuklopen op de rol van docent. Inhoudelijke vakkennis alleen is niet voldoende om in de rijdende trein van het onderwijs te stappen. Pedagogisch en didactische vraagstukken laten helaas een te groot deel vastlopen en het onderwijs weer verlaten.
We hebben de opdracht om als scholen onze nieuwe collega's een mooie loopbaan voor zichzelf te laten creëren. Het opzetten van een intensief en structureel onboarding programma over een langere periode is een must om onze leerlingen/studenten ook in de toekomst het onderwijs te bieden wat ze verdienen.
Naast meenemen van onze nieuwe collega's moeten we ook nadenken over de werving ervan. We kunnen steeds minder rekenen op een bestaande pool van ervaren docenten die beschikbaar zijn voor werk. We zullen het beroep van docent naast financiële prikkels ook op andere manieren aantrekkelijk moeten maken. Er is nog veel winst te boeken, met name in het mbo, in de promotie van het beroep. Veel studenten op 2e graads onderwijsopleidingen kiezen voor het voorgezet onderwijs door onbekendheid over de mogelijkheden en dynamiek van het mbo en hbo. Ik denk dat we kunnen stellen dat het beroep van de docent een te eenzijdig beeld kent in de maatschappij en dat we door goede promotie en uitdagende stages meer mensen warm kunnen maken voor een carrière in de diverse wereld van het onderwijs.
Worstelt u ook met het vervullen van vacatures en op zoek naar een structurele toekomstbestendige oplossing? Wij denken graag met u mee.
Overzicht blogs