icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Digital Talents
Nieuws UX / UI 23/01/2024

Als UX’er kijk ik altijd naar de vraag achter de vraag

Nadia

Of het nu een strategisch bordspel is of een spannende escaperoom: UX-designer Nadia Klomp mag je er ‘s nachts voor wakker maken. Ze heeft wel 200 spellen in haar kast liggen en regelmatig komen er nieuwe bij. Maar wat hebben UX en strategiespellen met elkaar gemeen? Nadia vertelt er meer over.

Expertise

UX / UI

Experts op het gebied van UX

Over deze expertise
“Je moet er allebei oplossingsgericht en vanuit een andere invalshoek voor denken. Dat vind ik wel sterke eigenschappen van mezelf. Als ik mezelf verder in drie woorden moet omschrijven, zou ik zeggen dat ik creatief, nieuwsgierig en een verbinder ben. Dat hoor ik ook terug van mijn ex-collega’s: ze voelen zich snel op hun gemak bij mij en vinden dat ik rust en structuur in de organisatie breng. Dat vind ik een groot compliment.”
Nadia Klomp / Digital Talents

Gebruiker centraal

Tijdens haar Master Industrial Design Engineering aan de Universiteit van Twente, werkte ze parttime bij een IT-bedrijf waar ze als front-end developer apps ontwikkelde voor klanten. Daar kwam ze voor het eerst in aanraking met UX. Nadia: “Van jongs af aan ben ik al geïnteresseerd in de digitale wereld, maar ik wilde geen Informatica studeren, want daarbij miste ik het creatieve deel van het ontwerpen. Ik houd ervan om producten te ontwikkelen die niet alleen mooi zijn, maar waar de gebruiker ook echt iets aan heeft.”

UX is een beroep

Tijdens haar afstudeerproject hield ze zich bezig met de integratie van gebruiksvriendelijkheid in het software ontwikkelproces. Haar ontwikkelde methode paste ze toe bij het maken van een app. “Op dat moment ontdekte ik dat ik daar gewoon mijn beroep van kon maken. Ik vond het fantastisch, omdat ik niet had verwacht dat je design en ontwikkeling met elkaar kon combineren. Ik zocht direct naar soortgelijke vacatures. Mijn eerste baan vond ik al gauw bij Carthago ICT, het bedrijf van een vriend waar ik me als eerste UX-designer stortte op UX. Dat ging zo goed dat ik na 1,5 jaar een team van UX’ers mocht samenstellen en begeleiden. Ik houd ervan om mensen te coachen en beter te maken, maar tegelijkertijd met de uitvoering bezig te zijn, zodat ik mezelf blijf ontwikkelen. Dat is het mooie van UX: het staat nooit stil dus ik houd de trends elke dag in de gaten. Vooral op het gebied van AI zijn er nog veel meer mogelijkheden waarmee ik kan experimenteren.”

Nieuwe invalshoeken

Nadia werkt als allround UX’er het liefst in een multidisciplinair team. “Dan hoor ik nieuwe ideeën van collega’s met een andere achtergrond waar ik eerst niet aan had gedacht. Samen bedenk je dan de meest creatieve oplossingen. Ik kijk graag verder dan mijn eigen afdeling of expertise, vooral omdat het me scherp houdt en ik ervan leer.”

Booking.com

Die scherpte kon ze goed inzetten bij haar laatste opdrachtgever, Booking.com. “Daar heb ik samen met een team een platform vol met tips voor reizigers ontwikkeld. Dat was superleuk om te doen, omdat ik met veel verschillende specialisten samenwerkte. Iedereen hield zich bezig met een deel van het project en ik mocht van A tot Z het UX-proces bepalen. Dat vond ik heel tof, omdat we op basis van onderzoeken en data precies wisten waar de reiziger behoefte aan had en zo een platform op maat konden bouwen. Het mooiste compliment kreeg ik van een tester die zei dat ik ‘de spijker op z’n kop sla als het gaat om het ontwerpen van een mooi & gebruiksvriendelijk design’. Daar doe ik het voor.”

Zelf aan de knoppen draaien

Dat Nadia een spellenfanaat is en graag haar hoofd breekt over ingewikkelde puzzels, komt als UX-designer goed van pas. “Meestal bedenk ik meerdere oplossingen voor vragen die de klant heeft. En ik vraag altijd door, zodat ik zeker weet dat we de juiste ‘problemen’ oplossen, want dat is niet altijd duidelijk, zelfs niet voor de klant. Ik ben kritisch en dat komt vaak goed van pas tijdens zo’n brainstormproces. Laat mij maar orde scheppen in de chaos. Het liefst word ik vanaf het eerste moment betrokken bij de opdracht. Dan kan ik zelf aan de knoppen draaien door prioriteiten te bepalen en breder kijken welke vragen er binnen een organisatie zijn.”

Relaties opbouwen

Het liefst is ze bezig met verschillende projecten tegelijk. Of dat de reden is dat ik voor Digital Talents heb gekozen? Lachend: “onder andere, en omdat ik me graag vastbijt in meerdere projecten voor langere tijd. Dan kan ik met een team een relatie opbouwen en zorgen dat een project goed wordt neergezet.”

Aan de slag bij HeadFirst

Lang hoefde Nadia sinds haar komst bij Digital Talents in augustus niet op een opdracht te wachten. “Ik heb meerdere gesprekken gevoerd en ga tijdelijk aan de slag bij HeadFirst: een recruitment bureau, waar ik als Visual Designer en UX’er ga werken.”

Gek op reizen

Naast het spelen van spellen, is ze een echte reisfan. “Binnenkort gaan mijn vriend en ik naar onze droombestemming, Nieuw-Zeeland. Daar heb ik onwijs veel zin in, vooral om te wandelen en te genieten van de prachtige natuur. Tijdens mijn eerste gesprek bij Digital Talents, heb ik direct aan Rick en Sietske gevraagd of dit wel kon. Ze waren meteen enthousiast en zeiden dat vrijheid onderdeel uitmaakt van het midlance-model. Toen ik dat hoorde, was ik meteen verkocht. Welk spel sowieso meegaat? Qwixx, een pareltje voor elke reisliefhebber!”

Expertise

UX / UI

Experts op het gebied van UX

Over deze expertise
Nadia
Nadia Klomp /
UX Designer
Sietske Jonker

Benieuwd wat Nadia voor jou kan betekenen?

Neem contact op met Sietske Jonker